פרויקט מחויבות אישית

מה זה ולשם מה הוא נוצר

פרויקט מחויבות אישית, מלווה את תלמידי ישראל עוד משנות השבעים, כאשר מחנך בשם אברהם אורן החליט ליישם בבית ספרו במגדל העמק, מעורבות חברתית של תלמידים בקהילה. עם הזמן, התוכנית התפתחה למקומות נוספים בארץ ומשרד החינוך הכיר בה כתוכנית רשמית.

כיום משרד החינוך שינה את השם ואת הקונספט שלה, במקום מחויבות אישית התוכנית נקראת מעורבות חברתית, והיא מאפשרת לתלמידים להתנדב באופן אישי במקומות שם הם מזהים צורך מסוים, וכן היא מאפשרת לקבוצת תלמידים, במידה והם מגלים צורך חברתי מסוים, למצוא מענה וליישם אותו בפועל. כיום, התוכנית גם מהווה תנאי סף לקבלת תעודת בגרות.

היכן ניתן להתנדב

מחויבות אישית מאפשר לתלמידים ותלמידות להשתתף ולהתנדב במגוון רחב של פעילויות, על פי הצורך ועל פי מה שקיים בסביבתם הפיזית. למשל, התוכנית כולל מתן שיעורים פרטיים באופן פרונטאלי או וירטואלי, עבודה עם נכי תאונות דרכים, עבודה עם אוטיסטים ואנשים עם צרכים מיוחדים, חלוקת חבילות מזון, מתן סיוע לקשישים, עזרה בגני ילדים, עזרה לחיות במצוקה, הדרכה בתנועות נוער, סיוע למשמר האזרחי ועוד.

חשוב להבהיר, מדובר בפרויקטים של התנדבות לכל דבר, כלומר התלמיד לא יקבל על זה כסף, מה שכן, מעבר לעניין של הערך האישי והתרומה, הרי שהוא יכול ליהנות מהכשרה בתחום בו הוא מתנדב, ולהמשיך לבצע את ההתנדבות גם לאחר מכן, במידה ויש צורך בכך.